گردشگري خلاق به عنوان نسل جديد گردشگري بعد از گردشگري انبوه و گردشگري فرهنگي، طلايه دار و پيشرو تازه نفس صنعت گردشگري است. كارشناسان گردشگري خلاق را نسل جديد گردشگري بعد از گردشگري ساحل (سفر اوقات فراغت و براي استراحت) و گردشگري فرهنگي (متمايل به فرهنگ و موزه ها) قلمداد مي كنند.
گردشگري خلاق با شعار موزه هاي كمتر، ميدان هاي بيشتر بر انجام فعاليت هاي تجربي و تعامل ژرف تر با زندگي واقعي فرهنگي در شهرها تمركز مي كند؛ در واقع در نسل سوم گردشگري، گردشگر شبيه يك شهروند رفتار مي كند تعريف گردشگري خلاق، برگرفته از مفهوم صنايع خلاق است كه به ما اهميت استفاده از خلاقيت و نوآوري را در اقتصاد دانش محور نشان مي دهد.
يونسكو صنايع خلاق را صنايعي مي داند كه محصول يا خدمات آن ها به صورت مشخص داراي المان هاي نوآورانه يا هنري مي باشد. اين تعريف، صنايع فرهنگي به علاوه تمام توليدات فرهنگي و هنري را شامل مي شود. به همين دليل در گردشگري نسل سوم، طراحان بسته هاي گردشگري با استفاده از صنايع خلاق و تكيه بر تعامل نزديك و دوسويه با گردشگر در صدد خلق تجربه اي تازه، ملموس و لذت بخش است.
در گردشگري خلاق، گردشگر به تعامل بيشتر آموزشي، اجتماعي، احساسي و همچنين مشاركت با مكان، فرهنگ زندگي و مردم تشويق مي شود. مرتبط ساختن صنايع خلاق با گردشگري مي تواند تقاضا را افزايش داده، ابتكار در گردشگري را برانگيزد و محصولات گردشگري را دوباره احيا كند. گردشگري خلاق به عنوان جديدترين مدل گردشگري مي بايست با توجه به ظرفيت هاي فرهنگي و تاريخي مردم شهرها طراحي و پياده سازي شود. هنگام صحبت در ارتباط با انواع گردشگري، همانند صنايع ديگر بايد ميان بازار انبوه اين صنعت و بازار خاص آن (Niche Tourism) تفاوت قائل شد. در گردشگري انبوه، گردشگري در قامت همان تعريف جا افتاده و مصطلح، گردشگر به دنبال بازديد از شهرهاي معروف و اماكن شناخته شده مي باشد و در بازاريابي مربوط به گردشگري انبوه نيز تمركز بر بسته هاي گردشگري ارزان، هتل هاي زنجيره اي و جاذبه هاي گردشگري شناخته شده است. در طرف مقابل، گردشگري خاص را بايد تمركز بر ايجاد تجربه ي سفر خاص و شخصي سازي شده براي مخاطبيني كه به دنبال چيزي فراتر از دستاوردهاي گردشگري انبوه هستند دانست.
امروزه تمام آژانس ها مسافرتی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری نیاز دارند. چراکه کاربران کمتر فرصت می کنند تا برای استفاده از خدمات گردشگری به آژانس های مسافرتی مراجعه نمایند و ترجیح می دهند در کمترین زمان و در هر مکانی به سرویس های فروش آنلاین گردشگری دسترسی داشته باشند.
خدمات گروه سیتی نت:
تاثیرات سودمند تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی تا به اینجا درباره تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی صحبت کردیم ولی در این قسمت می خواهیم به نکات مثبت و سودمندی که تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی برای آژانس های مسافراتی و کاربران فراهم می کند، بپردازیم. از جمله مزیت های تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی عبارتند از:
ایجاد یک سیستم اطلاعاتی برای مدیران (مدیران ارشد) یکی از عوامل سودمند تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی به حساب می آید. با وجود یک سیستم اطلاعاتی پیشرفته مدیران می توانند خواسته و تقاضای کاربر را مشاهده کنند و بررسی نمایند که در چه مرحله ای در دست انجام است و بر آن نظارت کنند. همچنین با این کار می توانند کیفیت خدمات را کنترل نمایند.
از دیگر عوامل سودمند در تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی می توان به این مورد اشاره کرد که اطلاعات به صورت آنلاین و سریع در اختیار کاربر و مدیران کسب و کار خدمات مسافرتی قرار می گیرد. از جمله دلایل آن وجود سیستم های اطلاعاتی پیشرفته است که کار را برای جمع آوری اطلاعات راحت می کند.
یکی دیگر از عوامل سودمند در تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی، مدیران این کسب و کار ها هستند که باید با توجه به اطلاعاتی که در اختیار دارند، از خدمات مسافرتی خودشان محتواهایی تولید کنند و در وبسایت یا شبکه های اجتماعیشان انتشار دهند.با این کار کاربران می توانند با دسترسی به آنها از خدماتشان استفاده کنند. این موضوع برای کاربران سبب یک تصمیم گیری درست و سریع می شود و در کمترین زمان می توانند از خدمات مسافرتی استفاده کنند. با وجود سیستم های اطلاعاتی برای مدیران کسب و کار های خدمات مسافرتی، این امکان برای آنها فراهم می شود که با در دست داشتن اطلاعاتی یکپارچه، مخاطب خود را بهتر بشناسند و تصمیمی سریع و درست برای اضافه کردن خدمات یا به روز کردن آنها بگیرند. به این ترتیب می توان گفت تکنولوژی در گسترش کسب و کار خدمت مسافرتی نیز موثر است.
اگر بخواهیم درباره مهمترین تاثیر تکنولوژی در عرصه خدمات مسافرتی صحبت کنیم، باید بگویم رزرو آنلاین این امکان را برای کاربران فراهم می کند تا در هر مکان و زمانی خدمات مسافرتی مورد نظرشان را رزرو نمایند.